HIGH PULP,
Pursuit of Ends
sortie le 15 avril 2022 sur Anti-
ENGLISH
Spirit of synthesis, triple action. Within High Pulp, we see at first the conjunction of the souls, then the synthesis of influences and, finally, the synthesis itself. In the chemical meaning of that word. The very meaning that gives ‘Pursuit Of Ends’ the appearance of a masterclass engraved in its era. Urgent, dense and full of consoling spirit. The urgency stays in the drumming of Bobby Granfelt, ‘All Roads’ or ‘Window To A Shimmering World’, strictly struck on time, fast and voluble. The two alto saxes take their part, too. Victory Ngyuen and Andrew Morrill cross swords with the verve expected from a combo like this Seattle’s one. It’s a synthesis of spirits. Six original outsiders and a bunch of pistoleros in the second circle. On this record, their names are Brandee Younger, Theo Crocker or Jaleel Shaw whose solo on ‘All Road’s could evoke Bukky Leo’s in the impatient London of the 90s. Synthesis of refs, synthesis of influences more certainly. Sun Ra, the magnificent ‘Ceremony’ of the open of the disc. Pharoah Sanders for the long timeless phrases, the abstract pulse of the rhythmic and maybe the experimentation of the electric Miles, gathered in the synthesized keyboards of Rob Homan. It is precisely Homan – perfect sound on ‘A Ring’ – who reveals the third synth action, the imperial chemistry of High Pulp. It’s jazz, yes. It’s electro, yes too. But without any manifesto, without any claimed proto-revolution. Just with the musical density of those who know what sincerely playing game means. In that, this record is a great record.
Esprit de synthèse, triple action. Au sein de High Pulp, on croise d’abord la conjonction des âmes, puis la synthèses des influences et, enfin, la synthèse au sens chimique du mot. Celle qui offre à Pursuit Of Ends des allures de masterclass gravée dans son époque. Urgente, dense et consolatrice. L’urgence, c’est la frappe de Bobby Granfelt qui la prend en charge, All Roads… ou Window To A Shimmering World, strictement frappée sur le temps, rapide et volubile. Les deux sax alto prennent leur part, aussi. Victory Ngyuen et Andrew Morrill croisent le fer avec la verve attendue d’un combo comme celui de Seattle. C’est la synthèse des esprits. Six outsiders originels et un paquet de pistoleros dans le second cercle. Sur ce disque, ils ont pour nom Brandee Younger, Theo Crocker ou encore Jaleel Shaw dont le solo sur All Roads… pourrait évoquer celui de Bukky Leo dans la Londres impatiente des années 90. Synthèse des refs, synthèses de influences plus certainement. Sun Ra, la magnifique Ceremony de l’open du disque. Pharoah Sanders pour les longues phrases intemporelles, l’abstract pulse de la rythmique et sans doute les expérimentation du Miles électrique, regroupé dans les claviers de synthèse de Rob Homan. C’est justement Homan — perfection du son sur A Ring… — qui révèle la troisième action de synthèse, la chimie impériale de High Pulp. C’est jazz, oui. C’est electro, oui aussi. Mais sans manifeste affiché, sans proto-révolution revendiquée. Juste avec la densité musicale de ceux qui savent ce que jouer veut dire. En cela, ce disque est un grand disque.