ALAIN BELLAÏCHE, Sea Fluorescent
réédition en octobre 2020 chez Souffle Continu Records
California
ENGLISH
“Sayin’ bye-bye to the city“. We won’t really know to which coast this goodbye is addressed by the open palm of Alain Bellaïche. Shoreline of the beloved States or French coast almost despised. Despised for the laziness to invent a mix of prog’, jazz and the most voluble of rock’n’roll. Thus, Bellaïche will do it at the source. Rather than dreaming in France of a possible America, he engraves two LPs on the spot. Metropolitan and this one, Sea Fluorescent. In 1975, fluo shades hasn’t yet invaded the schoolkids shorts nor Mark Knopfler’s wrist-bands, and that’s a good thing. Its enlightens an incredible compendium-album. Of course, there are the royal echoes of Hancock and Weather Report’s surely lurking backstage. Of course, there’s the infernal line-up where Fabiano heavy challenges with Jerry Goodman‘s impeccable violin and John Hicks‘ five-star keyboards. But above all there is Alain Bellaïche’s ultra sharp and ultra naive look at the USA that brought him across the Atlantic. It’s all in the titles: Spanish Roots, California, Sun Blues, Reggae And Western. Stirring. The production is neat, the movie is a very classy. Very classy, too and once again, this reissue of a treasury album by Souffle Continu Records. America has beautiful leftovers, yet.
« Sayin’ bye-bye to the city ». On ne saura vraiment à quelle côte s’adresse cet au revoir, signé de la paume ouverte par Alain Bellaïche. Rivage des States adorés ou littoral frenchie presque honni. Honni pour la flemme à inventer un mélange de prog’, de jazz et du plus volubile des rock’n’roll. Bellaïche le fera donc à la source. Plutôt que de rêver en France à une Amérique possible, il grave deux LP sur place. Metropolitan et celui-ci, Sea Fluorescent. En 1975, le fluo n’a pas encore envahi les shorts des collégiens ni les poignets-éponges de Mark Knopfler, et c’est tant mieux. Ses lueurs éclairent un album-catalogue incroyable. Bien sûr, il y a les réfs royales du Weather Report, de Hancock qui trainent en coulisses. Bien sûr, il y a le line-up infernal ou Fabiano tient la dragée haute au violon impeccable de Jerry Goodman et aux claviers five stars de John Hicks. Mais il y a surtout le regard ultra pointu et ultra naïf d’Alain Bellaïche sur les USA qui l’ont fait traverser l’Atlantique. Tout est dans les titres : Spanish Roots, California, Sun Blues, Reggae And Western. Emouvant au possible. La prod est au cordeau, le film est du genre long métrage très classe. Très classe, une fois de plus, la ressortie d’un album-trésor par Souffle Continu. L’Amérique a de beaux restes.