GRÉGORY OTT, Parabole, Als das Kind Kind war
sortie en mars 2021 sur Jazzdor Series
ENGLISH
Let’s go. Cinema, action, splitscreen. Wenders versus Strasbourg. Jazzdor in Berlin, a familiar ground. Two angels on a wall on the left, on the right two pianists chating. A film strip to unite them all. Das Himmel Über Berlin. Read The Wings of Desire. Wenders almost intangible, poured into an immense fraternity, filmed first in black and white and then in the flesh of colour. Wenders in surges of love, the almost nothing of everyday life. Handke took him at his word. Sublimated naivety. Als das Kind Kind war, the child wondered why I am me and not you. Grégory Ott and Philippe Ochem also wanted a lot, like Damiel and Cassiel babbling on the leather of a Mercedes. The first, the skin facing the piano. And it is Ott who strikes on this new opus signed Jazzdor Séries. By constant offsets, by precise improvisations, by echo chambers. As in Perpetual Blues. For example, in Perpetual Blues. The left hand is thick, slumps when the right tries to break the martingale. Blues impossible, injunction a la Tatum, basses screwed to the ground. There are a thousand impossible balances in this record. A thousand discreet faults from which a light melancholy shines through. A limping angel. Two wings screwed on the spine.
Allez hop, cinéma, splitscreen. Wenders versus Strasbourg. Jazzdor à Berlin, terrain connu. Deux anges sur un mur sur la gauche, sur la droite deux pianistes qui devisent. Un fond de pelloche pour les unir, tous. Das Himmel Über Berlin. en VF, Les Ailes du désir. Wenders presque intangible, versé dans une fraternité immense, filmée d’abord en noir et blanc puis dans la chair de la couleur. Wenders dans des envolées sur l’amour, le presque rien du quotidien. Handke l’a pris aux mots. Naïveté sublimée. Als das Kind Kind war, l’enfant se demandait pourquoi je suis moi et non pas toi. Grégory Ott et Philippe Ochem ont beaucoup désiré eux aussi, comme Damiel et Cassiel babillant sur le cuir d’une Mercedes. Les premiers, le cuir face au piano. Et c’est Ott qui frappe sur ce nouvel opus siglé Jazzdor Séries. Par décentrements constants, par improvisations précises, par chambres d’écho. Comme dans Perpetual Blues. Par exemple. La main gauche est épaisse, s’affale quand la droite tente de rompre la martingale. Blues impossible, injonction à la Tatum, basses vissées au sol. Il y a mille équilibres impossibles dans ce disque. Mille failles discrètes d’où luit une mélancolie légère. Un ange boitillant. Deux ailes vissées sur l’échine.