BRANKO MATAJA,
Over Fields And Mountains

compilation sortie le 25 mars 2022 par Numero Group

par | 29 Mar 2022 | disques

Over Fields And Mountains de Branko Mataja

ENGLISH

Nostalgia and depth. Better than ‘War and Peace’. ‘Over Fields And Mountains’, a heartfelt compilation of songs played by Branko Mataja, owes nothing to Tolstoy’s Russia but everything to everlasting Serbia. Well, almost. This Serbia is fantasized, repatriated in a way on the lands of North Hollywood where Mataja was exiled in 1964, far from the mess of a reconstructing Europe after WWII. After cutting hair, he began to split hair of the lutherie, in his own workshop, wedged at home. Repairing guitars, plugging in experiments. Leslie cab amps, trad songs, guitars and other instruments. Mataja starts to sound meditative (Tesko Mi Je Zaboravit Tebe), psychedelic, summons the popular tamed by Shostakovich (Tamo Daleko), evokes the spaces invented by Morricone and the melodies magnified by Kosma. It’s full of hymns, songs to drink and then to cry. On this record, Numero Group remastered the only two albums of Mataja. albums. ‘Traditional And Folk Songs Of Yugoslavia’ was released in 1973, while ‘Folk Songs of Serbja’ followed in the mid-80s. When a small anonymous guitarist, expat-Serbian, reinvented in depth his folklore, tinkered with songs and guitars without being distracted by anything else, except the World Cup of soccer. Nostalgia into the top corner.

Nostalgie et profondeur. Mieux que Guerre et Paix. Over Fields And Mountains, compile fend-le-cœur de chansons jouées par Branko Mataja, ne doit rien à la Russie de Tolstoï mais tout à la Serbie immortelle. Enfin presque. Cette Serbie-là est fantasmée, rapatriée en quelque sorte sur les terres du North Hollywood où Mataja s’est exilé en 1964, loin des dingueries d’une Europe en reconstruction après la WWII. Après avoir coupé de vrais tifs, il commence à couper les cheveux de la lutherie en quatre, dans son propre atelier, calé à domicile. Réparation de guitares, branchement expérimentaux, ampli sur cabine Leslie, chansons tradis. Mataja se met à sonner méditatif (Tesko Mi Je Zaboravit Tebe), convoque le populaire apprivoisé par Shostakovitch (Tamo Daleko), évoque les espaces inventés par Morricone (Kafu Mi Draga Ispeci) et les mélodies magnifiées par Kosma. C’est bourré d’hymnes, de chansons à boire puis à pleurer. Sur ce disque, Numero Group remastérise les deux seuls albums de Mataja. albums. Traditional And Folk Songs Of Yugoslavia sort en 1973, tandis que Folk Songs of Serbja suit au milieu des années 80. Quand un petit guitariste anonyme, expat-serbe, réinventait en profondeur son folklore, bricolait des chansons et des guitares sans être distrait par autre chose que la Coupe du Monde de foot. Nostalgie en pleine lucarne.


Numero Group : bandcamp

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