VLADIMIR TORRES, Music For
A locked In Double Bass

sortie le 8 octobre 2021 sur L’Horizon Violet

par | 21 Sep 2021 | disques

Music For A Locked In Double Bass de Vladimir Torres

ENGLISH

No retreat, fast forward. This is, in short, what seems to guide Vladimir Torres’ Music For a Locked In Double Bass. No Retreat. No retreat when played solo. In soccer, it’s always a bit hot to play it like that, in jazz it’s often very beautiful. Daring and very beautiful. You have your own space, your own time. You have to manage with that. Only. No, with other constraints too, like those damn lock-ups that have blocked a lot of instruments and parked a lot of musicians at home. Fast Forward, full speed ahead to the outside if not outside. The inner retreat made Torres lean forward, towards personal nuggets, Lonely Woman, Eleanor Rigby or Contrarriba. Towards the daring nickel grabbed, this worried Billie Jean, pop and ultra concentrated, posed like a saving neat outro. There is an urgency which runs through this disc, sign of the times. But undoubtedly due, also, to intimate preoccupations of the double bassist which belong to him. It irrigates the 14 titles slipped between the fingers of the musician. Impatient rereading of Blackbird, the blackbird has to make the marmolle on electric cables. Urgency again, legitimate and expected, in the Mingus greeting Lester Young with a blow of Pork Pie Hat. The power of Vladimir’s touch is the cause here, in the devil. And the sound blossoms as it does throughout this record. The sound recording is nifty, precise and it gives to hear the energy of a musician who can finally move forward, out of our forced exiles.

Neo retreat, fast forward. Voilà en bref, ce qui semble guider le Music For a Locked In Double Bass de Vladimir Torres. No Retreat. Pas de refuge possible quand on la joue solo. Au foot, c’est toujours un peu chaud de la jouer ainsi, en jazz c’est souvent très beau. Osé et très beau. On a l’espace pour soi, le temps en soi. Faut se débrouiller avec ça. Avec d’autres contraintes aussi, comme ces satanés confinements qui ont bloqué un paquet d’instruments et parqué pas mal de musiciens à la maison. Fast Forward, à toute vitesse vers l’ailleurs à défaut d’extérieur. La retraite intérieure a fait pencher Torres vers l’avant, vers sa collection de pépites personnelles, Lonely Woman, Eleanor Rigby ou encore Contrarriba. Vers les audaces empoignées nickel, ce Billie Jean inquiet, pop et ultra concentré, posé comme une outro salvatrice. Il y a une urgence qui parcourt ce disque, signe des temps. Mais sans doute due, aussi, à des préoccupations intimes au contrebassiste qui lui appartiennent. Elle irrigue les 14 titres glissés entre les doigts du musicien. Relecture impatiente du Blackbird, le merle doit faire le mariolle sur des câbles électriques. Urgence encore, légitime et attendue, chez Mingus saluant Lester Young d’un coup de Pork Pie Hat. La puissance de la touche de Vladimir cause ici, en diable. Et le son s’épanouit comme il le fait tout au long de ce disque. La prise sonore est terrible, précise et donne à entendre au plus près l’énergie d’un musicien qui peut enfin avancer, sorti de nos exils forcés.


Vladimir Torres : site web

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