CERAMIC DOG, Hope

sortie le 25 juin 2021 sur Enja & YellowBird

par | 22 Juin 2021 | disques

Hope de Marc Ribot's Ceramic Dog

ENGLISH

Burntouted fire or joyfull endorphins. This Hope, latest record by Marc Ribot’s Ceramic Dog is not clear-cut but very sharp. The fangs planted in all the hashtags ‘benevolence’ and ‘resilience’ that unite the twittosphere and the covers of feel good magazines. Too bad for Leonard Cohen, Sir Ribot is gone home with his hard on. Or rather stayed, blocked a bit like all of them by the COVID. And without replaying the political acrimony of his Songs Of Resistance, of the YRU Still Here? of the same mutt, a little irritated by the trumpetts presidency. Here, Ribot, Ches Smith and Shahzad Ismaily are less annoyed than deeply focused on a huge urgent poetry, full of humanity, of the indescribable desire to settle its account to the damn period that the world is just starting to finish going through. Hope, it is the title of the LP. Simple, deep, fragile. Like each of the tracks, erectile poems or long stubborn musical digressions. Fragile but bumped with class. These are the assaults of Darius Jones’ tenor on They Met In The Middle, gilded with New York gold from the dingo golden age of No Wave. It’s the layback proto-rocksteady of Nickelodeon, walking straight as a priest leaving mass should do. It is the 13 minutes 30 of Mapple leaf Rage, red, very very red, pyromaniac. It is finally the cover of Donovan, a Wear Your Love Like Heaven rolled in the velvet and the hope to remain standing. With a hard on. Now we can enter in the post-Covid future by the big door.

Brûlot burnouté ou joie pleine d’endorphines. Pas tranché mais très tranchant ce Hope, dernier disque du Ceramic Dog de Marc Ribot. Les crocs plantés dans toutes les hashtags ‘bienveillance’ et ‘résilience’ qui unissent la twittosphère et les couvertures de magazines feel good. Tant pis pour Leonard Cohen, Sir Ribot est gone home with his hard on. Enfin plutôt resté, bloqué un peu comme tous par la COVID. Et sans ressasser la hargne politique de ses récentes Songs Of Resistance, du YRU Still Here? du même cabot, un poil énervé par la présidence trumpette. Ici, Ribot, Ches Smith et Shahzad Ismaily se font moins vénères que deeply porté sur une poésie urgence, pleine d’humanité, de l’envie indépassable de régler son compte à la foutue période que le monde commence tout juste à finir de traverser. Hope, c’est le titre du disque. Simple, profond, fragile. Comme chacune des plages, poèmes érectiles ou longues digressions musicales têtues. Fragiles mais cabossées avec classe. Ce sont les assauts du ténor de Darius Jones sur They Met In The Middle, doré de l’or new-yorkais de l’âge d’or dingo de la No Wave. C’est le proto-rocksteady de Nickelodeon, marchant droit comme un curé en sortie de messe. Ce sont les 13 minutes 30 de Mapple leaf Rage, rouge, très très rouge, pyromaniaque. C’est enfin la reprise de Donovan, un Wear Your Love Like Heaven roulé dans le velours et l’espoir de rester debout. With a hard on. De quoi entrer par la grande porte dans l’avenir postCovid.


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