HIROSHI SUZUKI, Cat
réédition le 11 juin 2021 par WRWTFWW Records
Romance
ENGLISH
Meooow. It would take more than four legs to count the love affairs between felines and humanos in jazz thing. Disney and his Aristocats, Lalo Schifrin and his Cat sliding on Freddie Hubbard’s pistons or Jimmy Smith’s 88 keys. Cat’s back, baby, Cat’s back. And here this Cat is the pseudo translated from Neko. Neko? It’s Hiroshi Suzuki, trombonist with a sound of a carved with diamonds sweetness. Suzuki left for the States in 1971 to get some jump with Buddy Rich, among others. 4 years later, he’s back on homeland and takes the opportunity to check if all his friends are still as cheerful. Verification is neat. In 3 days of October 75, 5 tracks are taped. Completely seaside, set with a discreet funk and a solid jazz. Walk Tall is far from its Afro-American claimant ground but faces the present with great class. Shrimp Dance has the feel of a naughty then happy cabaret. It’s packed with spirit, the trombone flirts with the sweet sound of a clogged trumpet, and Kunimitsu Inaba’s (bass) solos are almost helically precise. The tawny sweetness of Romance brings the end of the record to the level of a nugget for diggers and a pretty joy to sample. Pink Siifu did that on his 2018 Pull-up. 45 years later, Neko is still buzzing. Purrrr.
Meooow. Il faudrait plus de quatre pattes pour compter les occaz d’amour entre les félins et les humanos du jazz. Disney et ses Aristochats, Lalo Schifrin et son Cat en glissade sur les piston de Freddie Hubbard ou les 88 touches de Jimmy Smith. Cat’s back, baby, Cat’s Back. Et ce Cat-là, c’est un blaze, le pseudo traduit de Neko. Neko, c’est Hiroshi Suzuki. Tromboniste soft, au son d’une douceur de diamant. Suzuki part aux States en 1971 pour prendre du jump auprès de Buddy Rich, notamment. 4 ans plus tard, il est passage sur sa homeland et en profite pour checker si tous ses petits potes sont toujours aussi enjoués. Verif sans appel. En 3 jours d’octobre 75, il grave 5 tracks. Complètement balnéaires, réglés d’un funk discret et d’un jazz solide. Walk Tall est loin de son terreau revendicatif afro-américain mais affronte le présent avec grande classe. Shrimp Dance a des envies de cabaret coquin et joyeux. C’est bourré de spirit, le trombone flirte avec le son sweet d’une trompette bouchée, et les solos de Kunimitsu Inaba (basse) sont d’une précision quasi-helvétique. La douceur fauve de Romance porte à loisir la fin du disque à la hauteur de pépite à digger ou de bonheur à sampling. Pink Siifu s’y est adonné sur son Pull-up de 2018. 45 ans plus tard, Neko ronronne toujours. Purrrr.