LALALAR, Bi Cinnete Bakar
sorti le 6 mai 2022 chez Bongo Joe
ENGLISH
Pleonasm, Turkish Psychedelism? Quite possible, Sir. You may be right considering what a city like Istanbul offers in terms of diversity and cultural bubbling. And of oblique wisdoms too. This is the very principle of Lalalar’s music: “Lala is the wise man, the teacher of the sultans in Ottoman history. And at the same time, in Turkish slang, it is the one who does not know what he is talking about. Language as opposite of brain. Genius principle indeed. That is the one that irrigates Bi Cinnete Bakar, nice stone thrown by Ali Güçlü Şimşek, Barlas Tan Özemek and Kaan Düzarat in Bosphorus waters. Fat as a loukoum, enduring as a turning dervish and to end with perfect cliché, global as the current world sound. From Isyanlar, and its electro power mixed with its small noise raining in the background, to burning Abla Deme Lazim Olur. It is the rule here, everything collides and jostles, everything is tended towards an immediate pleasure, this disc really speaks to the hips and to the perineum, towards a happiness of listening where hypnosis can fall on you on the corner of the helmet at any moment. Bi Cinnete Bakar is a direct extension of Baba Zula’s or Electro Hafiz’s discoveries and openings, but more open, more voluble. Girond, even. Political and wise, also underneath, but only under the blue glitter of a track like Kilavuz Karga. Yummy, Yam Yam, it is Yum Yum.
Pléonasme, le Turkish Psychedelism ? Fort possible, à voir ce qu’une ville comme Istanbul affiche de diversité et de bouillonnements. Et de sagesses obliques aussi. C’est le principe, la base de la musique de Lalalar : « Lala, c’est le sage, le professeur des sultans dans l’histoire ottomane. Et en même temps, en argot, c’est celui qui ne sait pas de quoi il parle ». La langue à revers du cervelet. Génial principe qui irrigue Bi Cinnete Bakar, brique lancée par Ali Güçlü Şimşek, Barlas Tan Özemek et Kaan Düzarat dans les eaux du Bosphore. Fat comme un loukoum, endurant comme un derviche et pour finir en cliché parfait, global comme la sono mondiale actuelle. Dès Isyanlar, et sa puissance electro mêlée à la petite grêle bruitiste en soubassement. Soubassement éclaté la seconde d’après par Abla Deme Lazim Olur. C’est la règle ici, tout se percute et se bouscule, tout est tendu vers un plaisir immédiat, ce disque parle foutrement aux cuisses et au périnée, vers un bonheur d’écoute où l’hypnose peut vous tomber sur la coin du casque à tout moment. Bi Cinnete Bakar prolonge carrément les trouvailles et ouverture de Baba Zula ou d’Electro Hafiz, en plus ouvert, en plus volubile. Girond, même. Politique et sage, aussi en dessous, mais seulement sous l’éclat bleu glitter d’un track comme Kilavuz Karga. Yummy, Yam Yam, c’est Yum Yum.
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