JAZZ IS DEAD, Remixes
sortie le 3 décembre 2021 sur Jazz Is Dead Records
ENGLISH
Deads Don’t Die, said Jarmusch in his last film. Dead Jazz never walks alone, now complete Adrian Younge and Ali Shaheed Muhammad. 10th round for their Jazz Is Dead. Kinda masterclass in transgenerational ways and moves. JID is more than a matter of very talented and astute producers. Above all a radical and mellow descent into the cellar of the jazz family, into the very DNA of this music. And in this DNA, there is a fierce resolution to live together. Better than the best of threesomes or hippie communities. 9 albums to gather the prestige and the invention, to rediscover the pleasureful syncopations of some figures, heavy champs in the jazz field as Gary Bartz, Marcos Valle or Roy Ayers. For this Round 10, Younge & Muhammad hang the perfect names of Kaidi Tatham, Cut Chemist, Georgia Anne Muldrow or Pink Siifu to the hype of the roster. This Remixes is fascinating. Behind the little fib of the title, there is a truth. 9 producers and artists reconnect jazz to the energy of current world. Absolutely no remixes here but the very reinvention and re-imaginings of emblematic titles, drawn with the love of a detail, the happiness of a pattern. Just one example, Brian Jackson’s Nancy Wilson revisited by the triad Shigeto, Ahya Simone and Dez Andres. A small sensual story out of time, happiness in long play mode thrown in the face of jazz that has become a little more obedient on some other stages. Hard Again, sang Muddy Waters.
Deads Don’t Die, clamait Jarmusch dans son dernier film. Dead Jazz never walks alone, complètent désormais Adrian Younge et Ali Shaheed Muhammad. 10ème round pour leur Jazz Is Dead. Masterclass de production transgénérationnelle, transpartisane. JID, c’est plus qu’une affaire de producteurs très doués au nez très creux. C’est surtout une descente radicale et moelleuse dans le caveau de la famille jazz, dans l’ADN même de cette musique. Et dans cet ADN, il y a une résolution féroce de vivre à plusieurs. Mieux que le meilleur des trouples ou des communautés hippies. 9 albums pour assembler le prestige à l’invention, pour redécouvrir les syncopes à plaisirs de quelques figures, balèzes dans l’aventure jazz comme Gary Bartz, Marcos Valle ou Roy Ayers. Pour ce Round 10, Younge & Muhammad accrochent les noms parfaits de Kaidi Tatham, Cut Chemist, Georgia Anne Muldrow ou encore Pink Siifu à la hype du tableau de service. Ce Remixes est fascinant. Derrière le petit mensonge du titre, il y a une vérité. Celle où 9 producteurs et artistes rebranchent le jazz à l’énergie actuelle. Pas de remix mais des réinventions, des ré-imaginations de titres emblématiques pris par l’amour d’un détail, le bonheur d’un motif. Un seul exemple, le Nancy Wilson de Brian Jackson que revisite la triade Shigeto, Ahya Simone et Dez Andres. Petit récit sensuel hors du temps, bonheur en mode long play balancé à la face du jazz qui s’est un peu trop assagi sur d’autres scènes. Hard Again, chantait Muddy Waters.
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