KRIS DAVIS, Diatom Ribbons
sortie en octobre 2019 chez Pyroclastic Records
Chronique spéciale sons d’hiver 2020
ENGLISH
Today’s jazz brags often with immobility. Moving or not moving? Dunno know here, but motile, that’s for sure. Diatom Ribbons, Canadian pianist Kris Davis’ latest album, plays a lot with that idea. Maybe because it’s dedicated to unicellular algae and marine microorganisms. What a bloody beauty that is organic and brutal. As on Corn Crake, melodic and committed, where Terry Lyne Carrington and Val Jeanty come to dynamite the World of silence. With no red cap and much better than the famous Commandant C.
Le jazz actuel est toujours un peu balèze pour faire le malin avec l’immobilité. Ça bouge ou ça bouge pas ? Va savoir, mais ça avance, ça c’est certain. Diatom Ribbons, dernier album de la pianiste canadienne Kris Davis joue beaucoup avec cela. Peut-être parce qu’il est dédié aux algues unicellulaires et micro-organisme maritime. Sa beauté est organique et brutale. Comme sur Corn Crake, mélodique et engagé, où Terry Lyne Carrington et Val Jeanty viennent dynamiter le monde du silence. Sans bonnet rouge et bien plus modeste qu’un certain Commandant.