MATTHEW HALSALL,
Salute To The Sun
(Live at The Hallé St.-Peter’s)
sorti le 20 novembre 2021 sur Gondwana Records
ENGLISH
Who’ve seen Manchester that sunny. And zen, too. Peaceful, like some rare and slightly nonchalant beauty. Shhhh. On Salute To The Sun, Matthew Halsall gets his head out of the 2020 lockdowns and tackles themes that some would claim with less serenity. Ecology, harmony with nature. Considering the torching head of the current world, this quietude is rare and detached, here too. New band for Halsall but the musical clarity’s very same. The trumpet player is perhaps even just a little wider in his contemplations. Always set on basslines of this old accomplice Gavin Barras, themes are deployed towards an spirit jazz. Ascending without ever yielding to the sensational. Peaceful. No better. And strong, too. Of this certainty that some things appear better if one leaves them the time of the softness. And the setting of this Live at Hallé St.-Peter’s had to be perfectly soft. This jazz moves forward, flirts with the ground, brushes it with the tip of the nail, peaceful. Everything takes place without forcing, at the moment when it should. Joyful Spirits Of The Universe dredges up the ghost of Miles, elsewhere the harp winks at Alice Coltrane. Wide-eyed, long in the mouth, soft on the neck. Peaceful.
Rarement on aura connu Manchester aussi ensoleillée. Aussi zen, aussi. Peaceful, comme une beauté rare et légèrement détachée. Shhhh. Sur Salute To The Sun, Matthew Halsall sort la tête des confinements de 2020 et aborde des thèmes que d’autres revendiquent avec moins de sérénité. Écologie, harmonie avec la nature. Vu la tête de flambeau qu’a le monde actuel, cette quiétude est rare et détachée, elle aussi. Nouveau groupe, même clarté musicale. Le trompettiste est peut-être juste un peu plus ample dans ses contemplations. Toujours posés sur la basse de ce vieux complice qu’est Gavin Barras, les thèmes se déploient vers un spirit jazz ascensionnel sans jamais rien céder au sensationnel. Peaceful. Pas mieux. Et solide, aussi. De cette certitude que certaines choses apparaissent mieux si on leur laisse le temps de la douceur. Et tendre, l’écrin de ce Live at Hallé St.-Peter’s devait l’être parfaitement. Ce jazz avance, flirte avec le sol, l’effleure du bout de l’ongle, paisible. Tout prend place sans forcer, au moment où il le doit. Joyful Spirits Of The Universe drague le ghost de Miles, ailleurs la harpe fait de l’œil à Alice Coltrane. De larges coups d’œil, longs en bouche, doux sur la nuque. Peaceful.