MAKOTO KUBOTA, Dixie Fever

sortie le 22 octobre 2021 chez WEWANTSOUNDS

par | 13 Oct 2021 | disques

Kubota / Dixie Fever

ENGLISH

We could have glued a “Live From The Bayou” sticker on that record as a marketing argument to attract people in cowboy boots, however our ears would have been surprised by the language used. Not Uncle Sam’s English but Japanese boiled with the devil’s music. Led by Makoto Kubota, co-produced with Haruomi Hosono and surrounded by the Sunset gang (a band of studio mercenaries), the fine team met in Honolulu to produce this Dixie Fever. Accompanied by 12-string folk guitars, Hawaiian lap-steel guitars and other ragtime pianos, the gang composes a record with drawers inspired by American clichés (Crosby Stills, Nash and especially Young). You will say to me: “Ok the Japanese copied the Americans, what’s new? But here we are in 77 and we speak about a time that the less than 30 years cannot know: the life without the Internet! Horror, misfortune! We put ourselves in the context and we realize that there’s no easy exercise of style here. Yet everything is there. One has the nasty impression that the disc was recorded in Texas. Nevertheless, by examining under the layer of dust brought back by the Buffalos (Springfield), we find ourselves confronted with a hybrid thing, an imperfect copy of Japanese fan boys which has this je-ne-sais-quoi of the greatest. A bit like if Neil Young had stuck his Cadillac On The Beach of Okinawa waiting for the Sunset gang to borrow it for a ride in the rising sun.

On aurait pu flanquer le disque d’un sticker « Live From The Bayou » comme argument marketing pour attirer le chaland en santiags, si toutefois nos oreilles n’avaient pas été surprises par le dialecte employé. Pas l’english de l’oncle Sam mais du japonais bercé à la musique du diable. Emmené par Makoto Kubota, coproduit avec Haruomi Hosono et entouré du Sunset gang (une bande de mercenaires de studio), la fine équipe se retrouve à Honolulu pour produire ce Dixie Fever. Accompagné de guitares 12 cordes folk, de lap-steel guitares hawaïennes et autres pianos ragtimes, le gang compose un disque à tiroirs inspiré des poncifs américains (On citera Crosby Stills, Nash et surtout Young). Vous allez me dire : « Ok les japonais ont copié les américains, what’s new ? » Seulement voilà, on est en 77 et on parle d’un temps que les moins de 30 ans ne peuvent pas connaître : la vie sans l’internet ! Horreur, malheur ! On se replace dans le contexte et on se rend compte que l’exercice de style n’a rien de simple. Pourtant tout y est. On a la méchante impression que le disque a été enregistré au Texas. Néanmoins, en examinant sous la couche de poussière ramenée par les Buffalos (Springfield), on se retrouve confronté à un truc hybride, une copie imparfaite de fan boys japonais qui a ce je-ne-sais-quoi des plus grands. Un peu comme si Neil Young avait planté là Cadillac de On The Beach sur la plage d’Okinawa et que le Sunset gang l’avait emprunté pour un ride au soleil levant.



Makoto Kubota : site web
WEWANTSOUNDS : site web

Share This