DAVID WERTMAN & SUN ENSEMBLE, Wide Eye Culture
réédition le 18 mars 2022 par BBE Music
ENGLISH
Double standards. David Wertman, raised by free jazz and street culture, and Lynne Meryl, a neat scat-lady. ‘Wide Eye Culture’, recorded in 1983, reissued and expanded with sound treasures here, plays with unstable balances. On the one hand, the unstoppable spirit of a double bass player, companion of Arthur Blythe and Steve Reid. On the other hand, the free singing of a no less free voice. Listen at her onomatopoeia flights as well as her love to death lyrics. The result is this wobbly but actually quite coherent record. ‘Up To The Sky’, in its forward fugue, bridges the gap between the New York Loft scene and hard-bop prowess, putting the song back on the footprints left by a Jeanne Lee, for example. ‘Flute Song’ goes for the Latino in rhythm to shake up Tim Atherton’s trombone. Trombone/double bass is David Wertman’s brilliant feat on this record. Two bass intruders to throw cosmic lyricism over land of 10.000 dances that seem to never end. It’s New York, it’s 1983, and the world is just going crazy. ‘Wide Eye Culture’ is steeped in that. Eyes wide open. Nice shot not shut.
Deux poids, deux mesures. David Wertman, élevé au free jazz et à la street culture en face de Lynne Meryl, lady scateuse au scalpel. Wide Eye Culture, gravé en 1983, réédité et augmenté de trésors sonores ici, joue avec les équilibres instables. D’un côté le spirit imparable d’un contrebassiste, compagnon d’Arthur Blythe et de Steve Reid. De l’autre, le chant libre d’une voix qui ne l’est pas moins. À l’aise avec les envolées d’onomatopées comme avec les lyrics d’amour à mort. En résulte, un disque apparemment bancal mais carrément cohérent. Up To The Sky, dans sa fugue en avant fait le lien entre la scène Loft de New-York et les prouesses hard-bop, remet le chant sur les traces de pas laissée par une Jeanne Lee, par exemple. Flute Song va chercher le latino de la rythme pour bousculer le trombone de Tim Atherton. Trombone/contrebasse, c’est la prouesse géniale de David Wertman dans ce disque. Deux intrus basses pour balancer du lyrisme cosmique sur des danses qui semblent ne jamais pouvoir finir. C’est New York, c’est 1983 et le monde s’affole tout juste. Wide Eye Culture est imprégné de cela. Les yeux ouverts. Nice shot not shut.