THE BRKN RECORD, The Architecture Of Oppression part 1
sortie le 5 novembre 2021 chez Mr Bongo
ENGLISH
Want to broke some mugs ? Yes but not enough. Firmly not enough. Here the need to break everything takes the lead. Scream until you lose your voice. And devastate the world. And pull out some weapons. That’s the effect of listening to The Architecture of Oppression part 1 from The Brkn Record. Jake Ferguson, a.k.a. the project architect, shakes the guts of those who listen and upsets the hearts of those who understand. Heliocentrics’ bassist rightly breaks the ice. From musical textures to lyrics, the sincerity of The Architecture… sounds heavy. Everything is there. Psych, jazz and groove. It transcends your mug. It shakes your ego. First bullet in the brain with Assimilation. That feeling of oppression. Why ? The keyboards tighten the stomach. Malcolm Cotto’s mastered power makes his drums suffocate. Dylema’s unpleasant but truthful poetry pierces your belly. Second stab with Hackney Ain’T Innocent. “This blood on the streets from the hands of the police. Remember the name ? Rashan Charles. […] The brother couldn’t breathe”. Nothing more to say. Witness the Whiteness sounds as the death sentence. The police siren mingles with a violin and destroys all hope. The dissonance echoes reality. It makes you retch Heart and stomach crumbled. And now, who’d say I can’t breathe?
Envie de casser des gueules ? Yes but it’s not enough. Clearly not enough. Là, c’est le besoin de tout casser qui prend le dessus. Hurler à en perdre la voix. Ravager le monde. Dégainer les armes. Ça, c’est l’effet The Brkn Record et son The Architecture of Oppression part 1. Jake Ferguson aka le chef de projet malmène les entrailles de ceux qui écoutent et bouscule le cœur de ceux qui comprennent. Le bass player de The Heliocentrics brise la glace avec justesse. Des textures musicales aux lyrics, la sincérité de The Architecture of Oppression part 1 alourdit. Tout est là. Du psyché, du jazz et du groove. Ça transcende la gueule. Ça bouscule l’ego. Première balle au fond de la cervelle avec Assimilation. Un sentiment d’oppression. Pourquoi ça ? Les claviers serrent l’estomac. La puissance maîtrisée de Malcolm Cotto et sa batterie étouffent. La poésie désagréable mais véridique de Dylema transperce le ventre. Deuxième coup de poignard avec Hackney Ain’T Innocent. Les mots de Yolanda Lear frappent “This blood on the streets from the hands of the police. Remember the name ? Rashan Charles. […] The brother couldn’t breathe”. Rien de plus à ajouter. Witness the Whiteness annonce la peine de mort. La sirène de police se transforme en violon et anéantit toute forme d’espoir. La dissonance présente fait écho à la réalité. Ça retourne le bide. Et maintenant, qui est-ce qui n’arrive plus à respirer ?
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The Brkn Record : Bandcamp
Mr Bongo : site internet