BENNIE MAUPIN & ADAM RUDOLPH,
Symphonic Tone Poem for Brother Yusef

sorti le 17 Juin 2022 sur Strut Records

par | 23 Juin 2022 | disques

Symphonic Tone Poem for Brother Yusef, by Bennie Maupin & Adam Rudolph

ENGLISH

Jazz is a matter of youth, yes. It is also a story of humanity, of crossings and climates. Bennie Maupin and Adam Rudolph are two of these human crossings. Their Symphonic Tone Poem For Brother Yusef would be their logbook. Commissioned by the Angel City Jazz Festival in Claremont for Yusef Lateef’s 100th birthday, in October 2020, this Tone Poem delivers these climates. Organic, dense and yet disarmingly simple. Yusef Lateef, who died in 2013, did not have the leisure to walk in these climates. But his spirit is suspended there, over the whole extent of these 5 movements close to a long meditation. 5 movements shaped on structures combining electronics, saxophone, voices and all that Adam Rudolph knows how to handle percussions: hand drums, thumb pianos and imposing gongs. “There was an intellectual process for this album, but it was mostly intuitive. What I like about intuition is that it erases its own traces behind it.” We record, we erase. Without end. What remains is the moment memorized by the ear or the brain. It is beautiful. And a musician like Bennie Maupin, heard alongside Miles Davis on Bitches Brew and Herbie Hancock and The Headhunters, who has never stopped opening up new paths, makes his mark here. In a modesty and a musicality almost testing in its obviousness.

Le jazz est une affaire de jeunesse, oui. C’est aussi une histoire d’humanité, de traversées et de climats. Bennie Maupin et Adam Rudolph sont deux de ces humains en traversée. Leur Symphonic Tone Poem For Brother Yusef en serait le journal de bord. Commandé par le festival Angel City Jazz de Claremont pour le 100e anniversaire de Yusef Lateef, en octobre 2020, ce Tone Poem livre ces climats. Organiques, denses et pourtant d’une simplicité désarmante. Yusef Lateef, mort en 2013, n’aura pas eu le loisir de promener dans ces climats. Mais son esprit y est suspendu, sur la totalité de l’étendue de ces 5 mouvements proches d’une méditation au long cours. 5 mouvements façonnés sur des structures alliant l’électronique, le saxophone, les voix et tout ce qu’Adam Rudolph sait manier de percussions : tambours à main, pianos à pouce et gongs imposants. « Il y a eu un processus intellectuel pour cet album, mais il a surtout été intuitif. Ce que j’aime dans l’intuition, c’est qu’elle efface ses propres traces derrière elle. » On enregistre, on efface. Sans fin. Reste l’instant mémorisé par l’oreille ou la cervelle. C’est beau. Et un musicien comme Bennie Maupin, entendu aux côtés de Miles Davis sur Bitches Brew et d’Herbie Hancock and The Headhunters, qui n’a eu de cesse d’ouvrir de nouvelles voies s’impose ici. Dans une modestie et une musicalité presque éprouvante dans son évidence.


Bennie Maupin : Bio
Strut : Site Web

Share This