BEN LAMAR GAY,
Open Arms to Open Us
sortie le 19 novembre 2021 sur International Anthem
ENGLISH
With short arms. Even when open, Ben LaMar Gay’s hands on Open Arms to Open Us hit hard. It pounds, it hammers, it brutalizes. Without precaution but with a wonderful tenderness, impolite and perfectly stirring. Bang Melody Bang. BLG says he is guided by the urgency of rhythm, the urgency of transmitting it to nowaday’s kids. It’s the rhythm that makes the rightness of a word through the silence, it’s the rhythm that creates the surprise, it’s the rhythm that makes the pleasure rise, the very one after which we all run a bit. In circles sometimes, without knowing how to get out of the loop, to pause and breathe a little bit at last. Open Arms to Open Us takes up the inventions heard on the beautiful Downtown Castles Can Never Block The Sun. Here, we move forward first, as it is done on the multiple scenes of the current Chicago Underground. Not a coincidence if we find Rob Frye, Tomeka Reid or Angel Bat Dawid, here. Here, the space precedes the walk. In rhythm. Trumpet in pocket and lyricism always screwed in head. This record is a stubborn record. A record that hammers the heads, with its cohorts of ghosts, sly or thunderous, these fanfares and copious processions on Hood Rich Happy. It is strongly question of heritage, of territories to be preserved. Here in forty minutes, the solutions are sketched, just suggested, We Gon Win. The tracks are fast and frustrate what it is necessary to create the dazzling desire. Later. After the end of the record. When the internal rhythms of the listener will explode.
À bras raccourcis. Même ouverts, les battoirs de Ben LaMar Gay sur Open Arms to Open Us tapent dur. Ça cogne, ça tambourine, ça brutalise. Sans précaution mais avec une tendresse hors norme, impolie et parfaitement émouvante. Toujours aussi soul. Bang Melody Bang. BLG dit être guidé par l’urgence du rythme, l’urgence d’en transmettre la nécessité aux kids d’aujourd’hui. C’est le rythme qui fait la justesse d’un mot dans le silence, c’est le rythme qui crée la surprise, c’est le rythme qui fait le plaisir après lequel on court tous un peu. En rond parfois, sans trop savoir comment sortir de la boucle, faire pause et souffler, un peu enfin. Open Arms to Open Us reprend les invention entendues sur le très beau Downtown Castles Can Never Block The Sun. Ici, on avance d’abord, comme le fait sur les scènes multiples du Chicago Underground actuel. Pas un hasard si on retrouve Rob Frye, Tomeka Reid ou Angel Bat Dawid, ici. Ici, l’espace précède la marche. En rythme. Trompette en poche et lyrisme toujours vissé en tête. Ce disque est un disque têtu. Un disque qui martèle les têtes, avec ses cohortes de fantômes, sournois ou tonitruants, ces fanfares et processions copieuses sur Hood Rich Happy. Il est fortement question d’héritage, de territoires à préserver. Ici en une quarantaine de minutes, les solutions sont esquissées, tout juste suggérées, We Gon Win. Les tracks sont rapide et frustrent ce qu’il faut pour créer le désir fulgurant. Plus tard. Après la fin de disque. Quand les rythmes internes de l’auditeur exploseront.