GEORGE OTSUKA 5tet, Loving You George
réédition en mars 2021 chez Wewantsounds
ENGLISH
1975, at the Nemu Jazz Inn. George Otsuka has just put his quintet on the shore, south of Nagoya. It’s July and the festival is in good shape. It will take more with the 4 tracks led by the drummer. Coltrane died on the other side of the globe, less than 10 years ago. But modal jazz and spirit jazz continue to blaze. Listen to the pyromaniac sparkles of the Miles Mode cover. The rest of the concert is also very raw. Finally no, cooked in the best way. Tracks are hot. Listen to the precise antics caped by Fumio Karashima on the Rhodes on Something Everywhere, signed by another Rhodes madman, Steve Kühn. It’s crazy how this album goes back and forth between the rising sun and the West. Between tradition and redefinition of codes, too. Those of the funk, for example with this Loving You pilfered from Minnie Riperton’s pocket and played flambé, there again, like a Norwegian omelette on a day of pagan baptism. Holding the matches, Otsuka’s quintet plays tight, nippon Wolfpack. No vacant space to fill, no room for the prettyness. It is effective, ultra effective, even. And magnificent. High-flying melted in one of the mottos of which the seventies were capable without blushing. It « wood » be great to try this. And this Wewantsounds reissue of this gleaming jewel, follows the movement. Blazing fire.
1975, au Nemu Jazz Inn. George Otsuka vient de poser son quintet sur la côte, au sud de Nagoya. C’est juillet et le festival a bon teint. Il prendra encore d’autres couleurs avec les 4 plages menées grand train par le batteur. Coltrane est mort de l’autre côté du globe, il y a moins de 10 ans, mais le jazz modal et le spirit jazz continue de flamber. Ecouter les flammèches pyromanes de la reprise de Miles Mode. Le reste du concert est du même cru. Enfin du même cuit, tant les plages sont chaudes. Ecouter les cabrioles précises de Fumio Karashima aux Rhodes sur Something Everywhere, signée par ailleurs d’un autre fou des Rhodes, Steve Kühn. C’est fou comme cet album fait des allers-retours entre soleil levant et occident. Entre tradition et redéfinition des codes, aussi. Ceux de la funk, par exemple avec ce Loving You chipé à Minnie Riperton et joué flambé, là encore, comme une omelette norvégienne un jour de baptême païen. Tenant les allumettes, le quintet d’Otsuka joue serré, Wolfpack nippon. Pas d’espace à combler, pas de place pour le joli. C’est efficace, ultra efficace, même. Et magnifique. De la haute volée fondue dans une des devises dont les seventies étaient capable sans rougir. Faire feu de tout bois. Et la ressortie Wewantsounds de ce bijou rutilant, suit le mouvement. Flambant neuve.