PIERRE BAROUH, Le Pollen
réédition en mars 2021 chez WRWTFWW Records
ENGLISH
Pierrot went to Japan. Quest for a golden ball. Not the mimosa one, is there even mimosa in Japan? Nope, talkin’ here ‘bout a smaller ball. Le Pollen. This little trick with is perfect for sportsmen’s change of season changes. And listening this record Pollen is also perfect for growing up. The Pollen, the record, was released in 1982 by Columbia Japan. It will be released next month on WRWTFWW Records, Geneva label. This Pollen is a kind of fragile and sensitive beauty, a morning sweetness. Pierre Barouh, an international dreamer, rubs shoulders here with the Japanese ambient-jazz avant-garde. The miracle works, easy. It is the grafting of the Yellow Magic Orchestra of Yukihiro Takahashi and Ryuichi Sakamoto on the Saravah philosophy, a house of music founded by Pierre Barouh. This house welcomed Brigitte Fontaine, Alfred Panou, Barney Wilen, Steve Lacy, Michel Roques among other creative diagonals. Is it oldschool? Yes, probably a little in front of Billie Eillish. Not so much thus listening to this production. Let’s say rather timeless, absolutely free, the music of this Pollen. Bitter-sweet, full of light melancholy in its lyrics, quite sensual in its rhythm and arrangements. One crosses there Françis Laï and David Sylvian. Pierre Barouh, who recorded this record on a simple invitation from the Japanese label, delivers a heady collection of lapidary and brilliant visions. De L’Autre Rive until Tomorrow. A journey on two sides. Long as a happy day. Spent doing nothing.
Pierrot part au Japon. Quête de la boule d’or. Pas le mimosa, d’ailleurs y-a-t-il du mimosa au Japon ? Nope, une boule encore plus petite. Le Pollen. Ce petit truc parfait pour les changements de saison des sportifs. Et, à bien entendre ce disque, parfait aussi pour se construire des échafaudages et grandir. Le Pollen, le disque, est sorti en 1982 chez Columbia Japan. Il ressort le mois prochain sur WRWTFWW Records, label genevois. C’est une beauté fragile, sensible, une douceur du matin, ce Pollen. Soit Pierre Barouh, rêveur international, qui se frotte ici à l’avant-garde ambient-jazz japonaise. Le miracle opère, facile. C’est la greffe du Yellow Magic Orchestra de Yukihiro Takahashi et Ryuichi Sakamoto sur la philosophie Saravah, maison de musique fondée par Pierre Barouh. Cette maison accueillit Brigitte Fontaine, Alfred Panou, Barney Wilen, Steve Lacy, Michel Roques entre autres diagonaux créateurs. C’est vieux, Le Pollen ? Oui, sans doute un peu face à PNL. Pas tant que ça à comparer avec les prods dernières qui inondent les plateaux hype. Disons plutôt intemporelle, la musique de ce Pollen. Bitter-sweet, full d’une mélancolie à fleur d’épaule dans ses textes, assez sensuel dans sa rythmique et ses arrangements. On y croise d’ailleurs, et sans hasard, Françis Laï et David Sylvian. Pierre Barouh, qui enregistre ce disque sur une simple invitation du label japonais, livre une collection entêtante de visions lapidaires et géniales. De L’Autre Rive jusqu’à Demain. Un voyage en deux faces. Long comme un jour heureux. Passé à ne rien faire.