TUMI MOGOROSI,
Group Theory : Black Music
sorti le 8 juillet 2022 chez Mushroom Hour et New Soil
ENGLISH
And yet again spoke the Ancestors in a loud voice. Through the mouth of Tumi Mogorosi. The South African drummer, with his Group Theory: Black Music puts a foot deeper into the history of the Great Black Music and follows in the footsteps of great names of the same geographical point as Louis Moholo-Moholo. Mogorosi, voluntary exile here of the combo Shabaka and The Ancestors of Shabaka Hutchings, hits hard, hits soft and hits powerful. Result, 11 haunted tracks. By the history, Sometimes I Feel Like a Motherless Child or the Wadada tribute, by the human brothers, the antinazi scansion of Where Are The Keys, the almost permanent choirs, full of ancestral tensions, hope and worried future. We are pretty close to the sacro-pagan masterclasses of Bobby Hutcherson on The Creator (Now, Blue Note, 1969) and from Andrew Hill’s Lift Every Voice (Blue Note, 1969). But, attention, with a modernity and a South Africanism without appeal, listen to the drumming of Mogorosi, all in call and velocity on Panic Manic. Transational without possible transaction, these colors burn. Everything. The heart and the soul finally joined.
Et les Ancestors parlèrent d’une voix haute. Par la bouche de Tumi Mogorosi. Le batteur sud-africain, avec son Group Theory : Black Music pose un pied plus profond dans l’histoire de la Great Black Music et emboîte le pas à la lignée de grands noms de la même pointe géographique comme Louis Moholo-Moholo. Mogorosi, exilé volontaire ici du combo Shabaka and The Ancestors de Shabaka Hutchings, frappe fort, frappe souple et frappe puissant. Résultat, 11 titres hantés. Hantés par l’histoire, Sometimes I Feel Like a Motherless Child ou l’hommage Wadada, hantés par les frères humains, la scansion antinazi de Where Are The Keys, les chœurs quasi permanents, pleins de tensions ancestrales, d’espoir et d’avenir inquiets. On n’est pas très loin des réussites sacro-paiennes de Bobby Hutcherson sur The Creator (Now, Blue Note, 1969) et surtout du Lift Every Voice d’Andrew Hill (Blue Note, 1969). Mais, attention, avec une modernité et une sudafricanéïté sans appel, écouter le drumming de Mogorosi, tout en appel et en vélocité sur Panic Manic. Transationales sans transaction possible, ces couleurs brûlent. Tout. Le coeur et l’âme réunis.