JAMES BRANDON LEWIS QUARTET,
Code Of Being
sortie le 16 octobre 2021 chez Intakt Records
ENGLISH
Square thang. This quartet is bring to its squaring and, on Code Of Being, the stability remains the same as the one we left in Molecular. Perfectly unstable. Reptilian pulse, clarity of the showed teeth, implicit and soulful jerks. We persists here, James Brandon prolongs the worried lyricism of a Sonny Rollins. Per 5 sounds with this personal urgency, this necessity to say things that have to. James Brandon Lewis exposes on tenor a holly heritage with a maverick side in its soft power. Sacred music? We Insist! The small litanies in crescendo say a lot about the saxophonist, about a love of the World, renewed every morning, we bet. The same goes for the whole quartet. A combo less concerned with the rage of wanting to find how to say things than with the energy of experimenting a common way to do it. Each one of these 4 has the keys of the Code Of Being together and united. Hear at Chad Taylor drilling holes in his pals’ language on Archimedean and the eponymous track. Look at Aruán Ortiz and the Latin clusters of Where Is Hela where Lewis plays unstoppable and stirring, displays his skills for balanced notes. Without surprise, nothing is free in this record, classy compositions and terrific interplay. The energy to fraternize even offers itself the delicate luxury to be able to ease angers for some time.
C’est carré. Ce quartet est renvoyé à sa quadrature et, sur Code Of Being, l’équilibre reste le même que celui des particules de Molecular. Parfaitement instable. Pulse reptilien, clarté des incisives montrée, saccades implicites et pleines de soul. On persiste ici, James Brandon prolonge le lyrisme inquiet d’un Sonny Rollins. Per 5 résonne de cette urgence personnelle, de cette nécessité à dire les choses. James Brandon Lewis, au ténor expose un héritage soul toujours un peu contestataire dans son soft power. Musique sacrée ? We Insist! Les petites litanies en crescendo en disent long sur le saxophoniste, sur un amour du Monde, renouvelé chaque matin. Idem pour l’ensemble du quartet. Quartet moins porté sur la rage de vouloir trouver comment dire les choses que sur l’énergie d’expérimenter un commun pour le faire. Chacun a les clefs du Code Of Being, ensemble et unis. Chad Taylor et ses trouées de langages sur le morceau titre ou sur Archimedean. Aruán Ortiz et les clusters latins de Where Is Hela où Lewis joue imparable et remuant, affiche sa maîtrise d’une furieuse conscience de la note balancée, bien pesée. Sans surprise, rien n’est gratuit dans ce disque, compos classes et jeu terrible. L’énergie de fraterniser se paie même le luxe délicat de pouvoir apaiser pour quelques temps quelques colères.