MINORU FUSHIMI, Thanatos Of Funk
réédité le 6 mai 2022 par 180g
ENGLISH
High on the hype return. Eighties, synths and sharp shoulders. On the Hype crest and down in the music depths too. From this genius gap thus caused, this reissue of Minoru Fushimi’s Thanatos Of Funk. First released in Tokyo streets in 1985 (MFX Records), the funk of Thanatos is coiled in the Japanese counter-culture. Tight, but slyly sensual. Mixing a thousand sound inventions and only one modus operandi, the DIY way. High school teacher by day, acid synth player by night, “Hoodoo” Fushimi tinkers with his electro-groove by hand, soldering small naughty patterns on stiff bass lines, screwing shamisen, percussion and guitar on the very same axis. With this shrewdness mode, Fushimi San does everything himself. The crazy blues of Gal’s Blues, the light dark side of In Praise Of Mitochondria, the proto-rap of Panda Steak and the reverb growls of the Hendrixian cover, Foxy Lady. “You make me wanna get up and-a scream”, rather moans, moans rather. In the bazaar of the rhythm boxes, in these unstoppable things that the Japanese know how to make with a brilliant and careful delay. Raging also, therefore essential.
Sur la crête du retour de hype. Les 80’s, les synthés, les épaules pointues. Et dans les profondeurs aussi. Issue du gap génial ainsi provoqué, cette réédition de Thanatos Of Funk de Minoru Fushimi. Sortie d’abord en loucedé dans les rues tokyoïtes de 1985 (MFX Records), le funk de Thanatos se love-love dans la contre-culture nippone. Serré, mais sournoisement sensuel. Brassant mille inventions sonores et un modus operandi, le DIY. Professeur de lycée le jour, joueur de synthés acides la nuit, “Hoodoo” Fushimi bricole son electro-groove à la main, soudant de petits motifs coquins sur des lignes de basses raides comme des baguettes, vissant shamisen, percus et guitare sur le même axe. En mode système D, Fushimi San fait tout lui-même. Le blues barré de Gal’s Blues, la dark side allégée de In Praise Of Mitochondria, le proto-rap de Panda Steak et les feulements sous reverb de la reprise hendrixienne, Foxy Lady. « You make me wanna get up and-a scream », plutôt gémir, gémir plutôt. Dans le bazar des boîtes à rythmes, dans ces choses imparables que savent faire les Japonais avec un retard génial et soigneux. Enervé aussi, donc indispensable.