SALAH RAGAB and THE CAIRO JAZZ BAND, Egyptian Jazz
réédition RSD le 12 juin 2021 par Strut Records
ENGLISH
We know the Cassius Clay who became Muhammad Ali, we heard the Dollar Brand who became Abdullah Ibrahim. The African-American culture of the sixties, in its reconquest of rights, thoughts and unity, plunged both hands into the earth of Mother Africa, rediscovered the nations, the philosophies, the music. We have heard the Art Ensemble of Chicago and Sun Ra, among other black powers. But we are not used to the opposite movement. How the regions of North Africa and the Arab world received the black-American finds. At the end of the sixties, Yusef Lateef recorded in New York, and in Cairo, Salah Ragab led the Cairo Jazz Band. Perfect time. Ragab is the initiator of jazz in Egypt, confronting traditional instruments and jazz blowers, Western piano and North African percussion. This record, a sort of complete collection of works by Salah Ragab and the Cairo Jazz Band, shows that Chicago could have spoken Arabic and that Cairo knew nothing of the frenzy planted on the ground by Duke. Neveen jolts like the artists of Prestige, Egypt Strut, the hit of this album, does not return anything to the disco of Sun Ra, with whom Salah Ragab was able to tour in Europe in 1984. The rest of the two discs only accept an oxymoron. Splendid secret.
On connaît les Cassius Clay devenu Muhammad Ali, on a croisé les Dollar Brand devenu Abdullah Ibrahim. La culture Africaine-américaine des sixties, dans sa reconquête de droits, de pensées et d’une unité a replonger les deux mains dans la terre de la Mother Africa, redécouvert les nations, les philos, les musiques. On a entendu l’Art Ensemble Of Chicago et Sun Ra, entre autres puissances noires. Mais on a peu l’habitude du mouvement inverse. Comment les régions d’Afrique du Nord et du monde arabe ont reçu les trouvailles noires-américaines. Fin des années soixante, Yusef Lateef enregistre à New York, et au Caire, Salah Ragab pilote le Cairo Jazz Band. Parfaite époque. Ragab est l’initiateur du jazz en Egypte, confronte instrus traditionnels et soufflants jazz, piano occidental et percussions nord-africaines. Ce disque, sorte de collec’ complète des œuvres de Salah Ragab et du Cairo Jazz Band, montre que Chicago aurait pu parler arabe et que Le Caire n’ignorait rien de la frénésie plantée sur le sol par Duke. Neveen soubresaute comme les artiste de chez Prestige, Egypte Strut, tube de l’album, ne rend rien à la disco de Sun Ra, avec lequel Salah Ragab a pu tourner en Europe en 1984. Le reste des deux disques n’accepte qu’un oxymore. Splendide secret.