ZEROLEX, Le Temple (EP)
sortie en mars 2021 chez BMM Records
ENGLISH
Not very kosher, the electro made by Zerolex. Even less since he professes in his Temple, elevated to the rank of spiritual single last March. Spiritual? Yep and in the multiple senses of the word. No wonder it’s released by Black Milk Music, a stable of unorthodox musicians from Grand-Est of France. Once upon a time, Nancy was the public square of jazz and pulsation, now these are enthroned in the furious underground. To come back to Zerolex trio, the Temple, first side of a medal whose reverse side will shine at the end of May, is not afraid of trumpets. Neither of Jericho, nor elsewhere. But it remains a fan of the saxophone. Here it is that of Chromé which boosts the voices, provides a simple counterpoint to the profane choruses. Falsely casual. This Temple becomes an organic refuge, a classy hut to shelter Zerolex’s jazztronica. And this one takes care of its climates, from the broad synthetic strokes of the intro to the Frenchy songs which start again the machine. And go up the walls of the building where the beat plays it modest in front of a canon thing, close to the seventies lyricism, the lyricism of some determined processions. A lyricism which supports the game of the keyboards as one would support the world. With one shoulder, whistling. Easy. While waiting to leave the temple to go and sip the Nectar. Patience, May is not so far.
Pas très catholique, l’électro façon Zerolex. Encore moins depuis qu’il professe dans son Temple, élevé au rang de single spirituel le 19 mars dernier. Spirituel ? Yep et dans les sens multiples du mot. Pas étonnant, c’est sorti chez Black Milk Music, écurie grand-estienne de musiciens peu orthodoxes. Fût un temps, Nancy était la place publique du jazz et de la pulsation, désormais, celles-ci trônent dans l’underground furibard. Pour en revenir au trio Zerolex, le Temple, première face d’une médaille dont le revers brillera fin mai, ne craint pas les trompettes. Ni de Jéricho, ni d’ailleurs. Mais reste carrément fan du sax. Ici c’est celui de Chromé qui booste les voix, fournit un contrepoint simple aux choeurs profanes. Faussement désinvoltes. Ce Temple en devient refuge organique, classe cabane pour abriter la jazztronica de Zerolex. Et celle-ci prend soin de ses climats, des larges traits synthétiques de l’intro aux chants frenchy qui relancent la machine. Et remontent les murs de l’édifice où le beat la joue modeste face à un truc canon, proche du lyrisme seventies, du lyrisme de processions déterminées. Un lyrisme qui soutien le jeu des claviers comme on soutiendrait le monde. D’une seule épaule, en sifflotant. Pépouze. En attendant de sortir du temple pour aller siroter le Nectar. Patience, mai n’est pas si loin.
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